- Els homes deconeixen aquesta raó que existeix sempre, tant abans de escoltar-la com després d'haverla escoltat, atès que, encara que tot succeeix d'acord amb aquesta raó s'assemblen a inexperts. Els altres homes ignoren el que fan desperts de la mateixa manera que obliden el que fan quan dormen
- Els contraris s'hamonitzen, i , de la diversitat, en resulta la més bella harmonia, i tot ha estat engendrat per la discòrdia.
- Entrem i no entrem al mateix riu, som i no som
- Després d'escoltar el logos, i no a mi, és savi reconèixer que totes les coses en són una
1- Idees principals:
En aquests fragments, Heràclit d'Efes ens explica les pricipals idees que cimenten les seves teories i la seva filosofia. Segons Heràclit, doncs, una absoluta raó ens regeix a tots, una raó que desconeixem els homes a causa de la ignorància i a la qual hauríem de intentar accedir per tal de reconèixer la unitat de tot el que ens envolta, aquesta raó universal i permanent, per tant, serà el logos. Parla també, en el text, de la lluita de contraris, una lluita que dona lloc a l'estabilitat i que dona origen, una discòrdia, així doncs, com a "arkhé" o principi creador.
2- Títol: L'ordre que segueix el canvi
3- Comentari:
Al primer fragment, Heràclit no tan sols parla de el seu logos i el caracteritza al seu parer com a quelcom comú a totes les coses, regidor i etern, sinó que aprofita també per fer una mena de trucada a totes aquelles persones que ens podem trobar als seus ull "dormits" envers la llum del coneixement, amb els ulls tancats a aquesta raó. Coneixem d'aquest filosof les seves particularitats i la seva misantropia, potser un odi a la seva pròpia naturalesa fruit d'aquesta actitud de les persones mundanes de viure d'esquenes al saber, al contrari que el pensador, el filosof, que busca el coneixement de les raons fonamentals.
D'altre banda, podem destacar una idea bàsica a la filosofia d'Heraclit, la idea de la lluita continua i necessària de contraris, la "guerra" entre pols oposats que s'harmonitzen i encaixen donant vida, creant. Els cosos adversos, per tant, no s'exclouen sinó que es requereixen l'un a l'altre per tal de donar origen a la realitat. Aquesta idea de la lluita creadora podem entendre-la en el segon fragment.
Per últim, en els darrers dos fragments, el que ens dona a conèixer es la seva principal teoria: la teoria del monisme dinàmic. Per un costat "entrem i no entrem al mateix riu, som i no som", tan és així que per molts cops que entrem a un riu, aquests mai serà el mateix que la vegada anterior donat que l'aigua que l'omple no serà mai la mateixa, tanmateix la nostra pròpia persona no és tampoc estable, doncs nosaltres patim també un canvi continu: Res no roman estable, això pretén demostrar-nos el pensador.D'altre banda, " després d'escoltar el logos [...] és savi reconèixer que totes les coses en són una", amb aquestes paraules conclou la unitat de la realitat, només existeix una sola realitat per tant per a Heraclit: una sola realitat a constant canvi sotmesa pel logos.
4- Comparació :
Podem comparar el pensament d'Heràclit amb el de molts altres filòsofs contemporanis a ell. Centrant-nos en la qüestió del principi creador del món , és a dir, en les idees entorn l' arkhé, sabem que Heràclit considerava el foc el principi natural de quelcom, entenent el foc un símbol de la lluita i comparant la realitat amb una flama que pot romandre encesa i que de cop pot apagar-se; però, a la seva època altres filòsofs opinaven ben diferent a ell.
Anterior a Heràclit, Tales de Milet ( el primer filosof conegut) deixà en herència el seu convenciment de que l'origen de tot el que trobem al nostre abast no havia de ser un altre que l'aigua, per ser la naturalesa de quelcom natural humida i per estar la terra també sobre ella. Anaxímedes seguint a Tales en el temps, parlar de la "respiració" del cosmos i de l'aire, per tant, com a principi de tot.
_____________________________________________
A més a més
He trobat aquest power point a internet que penso que resumeix breument i força bé la vida i pensament d'Heraclit.
No hay comentarios:
Publicar un comentario